DEPĂŞIND „CURENTELE”,
ÎNTRU...ALCHIMIA ECHILIBRULUI DEMIURGIC: „SEMNELE
TIMPULUI”
[1]
,
DE ELISABETA IOSIF
Avem în faţă un volum de o mare frumuseţe estetică,
al scriitoarei Elisabeta Iosif –
atât prin conţinutul poetic, cât şi prin grafica, extrem de expresivă şi
inspirată, asigurată de tânăra plasticiană/graficiană (şi filolog de
excepţie!), Laura Lucia Mihalca (ctitor al revistei de avangardă... înţeleaptă, „ArtOut”).
...De foarte curând mondial-premiat („Art&Life, Japonia
2012”), volumul Elisabetei Iosif (printre alte merite culturale, cu totul deosebite, toate: Preşedinte al Ligii
Scriitorilor din România - filiala Bucureşti, şi redactor-şef al, la fel,
premiatei în Japonia, revista „Cetatea lui Bucur”!), „Semnele
timpului”, este un model pentru echilibrul cosmic al neo-clasicismului,
altoit pe trunchiul mental al neo-modernismului, cu uşoare tente de trans-modernism...dar,
de fapt, „mestecând”, epuizând şi... „fentând”, „cu
strategie”, toate curentele din proximitatea de Duh a scriitoarei!
Dacă în „Manifestul
Cercului literar de la Sibiu”, din 1943, Negoiţescu & Comp. încercau un
armistiţiu cu E. Lovinescu (marele perdant, prin teoriile sale „sincronizatoare”,
în faţa arheilor „Gândirii”!) şi cu secolul al XVIII-lea – Elisabeta Iosif, chiar dacă, prin motto-urile, presărate printre
poemele sale, se adresează, evocator, invocator şi...provocator, lui Goethe,
nu-l fetişizează pe Goethe! Ci se raportează şi la...Leonardo da Vinci! – dar, mai cu seamă, la Eminescu,
Blaga...Novalis. Adică, la Arheii Poetici Româneşti şi la Eonul Romantismului
Vizionar German.
De ce nu se mulţumeşte
Elisabeta Iosif, cu gândirea Secolului Luminilor? Pentru că Elisabeta Iosif este un poet de foarte
profundă spiritualitate şi de avântat vizionarism. E drept, la Elisabeta Iosif, sentimentul religios
nu este atât de pregnant/vizibil, pentru ne-iniţiaţi, precum s-ar pretinde în
cadrul trans-modernismului. Dar toată poezia volumului ei zvâcneşte de voinţa,
bine temperată, de a străpunge invizibilul, spre vizibil - ...indicibilul, spre
expresia cât mai relaxată şi limpede-apollinică. Chiar dacă (sau, poate: TOCMAI pentru că...Balanţa Cosmică-Thule trebuie realizată, întru demiurgie) iubirea
Poetului este „în echilibru” (cf. Poetul
şi umbra), el, Poetul, există ca „văpaie răsărită”, „o zi din
univers/cu patimi zămislită!” Poetul ARDE, Poetul PĂTIMEŞTE
PENTRU/ÎNTRU LUMINĂ!!!
Lumina cere discreţia Umbrei, spre a se reface şi…reproduce!
“Fărtatul” şi “Nefărtatul” tracici, care colaborează, cosmic, la
demiurgie…: Dumnezeu şi “Adversarul” – co-demiurgi!
Elisabeta
Iosif face un veritabil slalom, printre curentele literare, europene şi româneşti, ale ultimelor două veacuri.
Face, de asemenea, o croazieră vizionară printre “stelele-versuri”, deci,
precum romanticii, tentează DEMIURGIA
DINAMICĂ, opusă complet oţiozităţii-pasivităţii demiurgice (“demiurgul
bolnav”, “demiurgul cel leneş”, “demiurgul cel rău”, “Dumnezeu
e mort!”), despre care vorbesc blazatele filosofii modern/moderniste, ai
ultimilor “seculi”, dintru Kali Yuga (“Păşeşte
singur printre versurile - pulbere de stele,/Poetul. I-a cerut muntelui magica
putere a sunetelor/De la răscruci din piatră” – cf. Era poetului).
Elisabeta Iosif, cu
seninătate, îl invită, pe cititor, să treacă, din orbitoarea lumină a
clasicismului apollinic, în “umbra” misterelor eleusine/pitagoreice şi
ale Kabalei. Nepărăsind Arheii Neamului – “strămoşii”, “limbajul
strămoşilor” (cf. Era poetului). „La Sarmizegetusa am pus urechea Timpului să asculte/În
Sanctuarele magice. ŞI I-AM
Mai mult: Poetul, în concepţia Elisabetei Iosif, se defineşte prin
calităţile Magului eminescian, cel care călătoreşte “în stele”, având drept vehicul “Somnul-VISARE”: “Şi-a legat visul de cifra opt, la
adăpost de stâncă/Prin limbajul strămoşilor. În sălaşul lunii/Poezia i-a rămas
speranţă, călătorind, încă./Are cheia secretelor – formula filozofală a cununii”.
Alchimia
eminesciană a Labirintului Iniţiatic-POEZIE, din Epigonii (“Ce e
cugetarea sacră? Combinare măiestrită/Unor lucruri nexistente; CARTE TRISTĂ ȘI-NCÂLCITĂ,/Ce
mai mult o încifrează cel ce vrea a descifra…”) – este preluată,
elegant şi discret, de poeta neo-modernisto-neo-clasicisto...neo… Pentru că,
nu-i aşa, Poetul “are cheia secretelor – FORMULA FILOZOFALĂ A
CUNUNII”. Luna/LEBĂDĂ (“Lebăda aurită de Duhul Lunii stă deasupra
Cetăţii” – cf. Duhurile
Cetăţii) şi cu Soarele-CUNUNĂ - mioritică nuntă…alchimică!
“Formula Filozofală”
corespunde, în registru alchimic – “Pietrei Filozofale”…!
Şi, deci, Poetul-Alchimist şi Poetul-Mag intră în conjuncţie
(fără să contrazică, nicio clipă, obârşia neo-modernistă şi neo-clasicistă! –
dar privind, iniţiatic şi autosacrificial…”peste umăr”, precum Orfeu!), sub semnul misticii Cifrei OPT – şi rezultă, fără încetare, tot…Elisabeta Iosif!!!:
“OPT ESTE NUMĂRUL ECHILIBRULUI COSMIC.
Este numărul direcţiilor cardinale şi al direcţiilor intermediare.(…) OMUL,
IMAGINE A MACROCOSMOSULUI, ESTE DIRIJAT DE NUMĂRUL OPT NU NUMAI ÎN MECANISMUL
GENERĂRII ŞI ÎN STRUCTURA CORPULUI SĂU, DAR ŞI ÎN CREAREA ŞI ÎN RÂNDUIREA TUTUROR
LUCRURILOR DE CARE DEPINDE EXISTENŢA SA. Astfel, seminţele plantelor pe
care le cultivă, aduse pe pământ, în claviculele strămoşilor, sunt în număr de
opt, iar CELE OPT GRĂUNŢE PRIMORDIALE SUNT PLANTATE ÎN CELE OPT CÂMPURI
CARDINALE ALE SATULUI”- cf. Dicţionar
de simboluri, al cuplului Jean Chevalier/Alain Gheerbrandt.
…Dar, de ce n-am încerca “rezistenţa” versului iosifian,
întru…spiritul religios (deci, “peste
gard” de trans-modernism…!)? Are, oare, eleganta alchimistă bucureşteană
(situată, părelnic, drept în centrul veacului al XVIII-lea, cel care neagă
iraţionalul!), şi …“arteră” creştină? De ce nu? Orfeu este, în definitiv,
alături de Zalmoxis, Apollon & Artemis etc. – expresia unei
hierofanii cristice!
Iată, venind, parcă, din semantica eminesciano-sadoveniană, Simbolul Sacru al Mărgăritarului, ca Imagine Arheică a Martiriului/Auto-Sacrificialului
Cristic: “– Eu?! SUNT
SCOICA DE FILDEŞ CU GRĂUNTELE PERLAT,/CUPRINS ÎNTR-O LACRIMĂ PRELINSĂ!” (cf. Cine eşti tu?). Atâta doar că “fildeşul” pune surdină energică “suspinului” cristic…Lasă doar LACRIMA (“prelinsă”! – iar nu
redublată…) “ a devenire” … actant
al unei Dramei Golgotice subtextuale/metatextuale!
…Timpul (ca şi Fiinţa) este,
şi el, circumscris unei alchimii cristico-iniţiatice (sub semnul mistic al
Credinţei-Peşte/ICHTHEOS (Iisus Christos Dumnezeu/Theos!), care
cosmicizează, întru demiurgie, grăuntele/nucleul ontic şi spiritual, precum …“Arca Noetică”!): “Poetul e artistul ce poartă-un coş cu pâine/E peştişor –oracol, Arca
noastră de mâine…”(cf. Timpul regăsirii Poetului).
La rândul lui, nucleul/grăunte ontic trimite, în mod
obligatoriu, la Oul/Mugure Brâncuşian (Brâncuşi echilibrează, în Piatră,
ceea ce pătimeşte Eminescu, în Stih!)
- deci, din nou şi mereu, la Iniţiere Cosmică (de dincolo de orice curente, în Grădina Arheilor!) – dar, foarte
rebelă, Elisabeta Iosif vrea să
compenseze/echilibreze (din nou, neîncetat!) hieratismul rece, prin “patima/pătimirea rugului”: “În
suflet am livada înflorită/Şi-ascult durerea sa, prin mii de muguri/Ca o povară
stă, „Măiastra” adormită/Şi cântă piatra. Noi construim pe ruguri” (cf. Potecile lui Brâncuşi).
…” EU
SUNT POETUL, culegător al stelelor,/Când loveşte-n Lună, ŞIRUL LUNG AL
COCORILOR,/În prag de Toamnă(…)SĂ NU-MI UITAŢI COCORII, să-mi fie roşii merii!” (cf. Glasul Deltei – „mărul roşu”, simbol al hierogamiei şi al împlinirii androginităţii sacre!). Fireşte, “Delta
biblicelor sânte”, evocată de Eminescu, în ars poetica Epigonii. Cu adevărat, Elisabeta Iosif se situează sub semnul
celest al COCORULUI: “longevitate, LOIALITATE, PACE, ECHILIBRU” - pentru că reuşeşte, precum Alchimistul, să “împace
contrariile” (“coincidentia oppositorum”); în
plus, să nu uităm că, în simbolistica lumii (în special, al celei asiatice şi
al celei greceşti, care au marcat filosofiile Terrei!), COCORUL “este pasărea lui Apollo, zeul soarelui,
care, de obicei, ia forma unui cocor, atunci când vizitează tărâmul lumesc. (…) COCORUL ESTE ASOCIAT CU POEŢII, CE ÎL
…Poetă a echilibrelor (cosmice şi intime), Elisabeta Iosif scapă, cu eleganţă,
subtilitate şi… abilitate (poate nepremeditată, dar teribil de evidentă!), de
toate etichetele şi constrângerile denominative: ea este (şi rămâne!), pur şi
simplu, COCORUL-POETUL! De aleasă şi
regală Stirpe ALCHIMICĂ!
prof. dr. Adrian Botez